Tendințe noi în protecția adulților vulnerabili. Reforma incapacității și cerința discernământului

Flavius A. BAIAS*
Andreea BOAR**
Flavius Al. BOAR***

REZUMAT
Legiuitorul român a încercat o reformă de anvergură în materia protecţiei adulţilor vulnerabili, prin adoptarea Legii nr. 140/2022 privind ocrotirea persoanelor cu dizabilităţi intelectuale şi psihosociale. Problema este însă că noua reglementare, aparent, nu se mai declină suficient de mult ca înainte în raport cu cerinţa discernământului, astfel încât nu este sigur dacă această noţiune mai condiţionează în vreun fel regimul măsurilor de protecţie. Observaţia este valabilă inclusiv în privinţa instrumentului asistenţei date în competenţa notarului public de noul act normativ, ca măsură de sprijin complementară instrumentelor de ocrotire propriu-zise. Practic, textele aplicabile nu mai pornesc, în prezent, de la lipsa sau viciile discernământului, ci se opresc la nevoia de sprijin sau de ocrotire bazată pe ipoteza deteriorării facultăţilor mintale sau pe existenţa unor dizabilităţi intelectuale sau psihosociale. Schimbarea de viziune surprinsă complică însă întrucâtva şi conţinutul măsurilor avute în vedere, căci vocabularul juridic nu poate opera în acest caz cu noţiuni care trimit la gândul unor ingerinţe sau restricţii. Totuşi, textele aplicabile pot fi reinterpretate într-o manieră constructivă, în care vin pur şi simplu să clarifice că persoanele cu deteriorări ale capacităţilor mintale nu ar trebui să fie în sine vizate de măsurile restrictive de capacitate, pentru simplul motiv că nu trebuie neapărat considerate lipsite de discernământ. În aceeaşi ordine de idei, odată instituite măsurile de sprijin sau de ocrotire, respectarea formalităţilor aferente ar trebui să fie suficientă pentru valabilitatea contractelor încheiate, fără să mai prezinte relevanţă chestiunea discernământului.
Cuvinte-cheie: adulţi vulnerabili, capacitatea de exerciţiu, punerea sub interdicţie, discernământ, tutela, asistenţa.

NOUVELLES TENDANCES EN MATIÈRE DE PROTECTION DES ADULTES VULNÉRABLES. LA RÉFORME DE L’INCAPACITÉ ET L’EXIGENCE DE DISCERNEMENT

RÉSUMÉ
Le législateur roumain a tenté une profonde réforme en matière de protection des adultes vulnérables, en adoptant la Loi no. 140/2022 sur la protection des personnes avec des déficiences intellectuelles et psychosociales. Le problème est cependant que le nouveau règlement ne semble plus se décliner aussi largement comme avant par rapport à l’exigence de discernement, de sorte qu’il n’est pas certain que cette notion conditionne encore en quelque sorte le régime des mesures de protection. L’observation est également valable en ce qui concerne l’instrument d’assistance confié aux notaires publics par le nouvel acte normatif, comme mesure complémentaire de soutien aux instruments de protection proprement-dits. Ainsi, les textes applicables ne partent plus de l’absence ou des vices de discernement, mais s’arrêtent au besoin d’accompagnement ou de protection fondé sur l’hypothèse d’une détérioration des facultés mentales ou de l’existence d’un handicap intellectuel ou psychosocial. Ce changement de vision complique quelque peu le contenu des mesures envisagées, car par voie de conséquence le vocabulaire juridique ne saurait opérer avec des notions qui suggèrent des ingérences ou des restrictions. Cependant, les textes applicables peuvent être réinterprétés de manière constructive, en ce sens qu’ils viennent simplement préciser que les personnes atteintes de déficiences mentales ne sont pas en soi visées par les mesures restrictives de capacité, simplement parce qu’elles ne sont pas nécessairement privées de discernement. Dans le même ordre d’idées, une fois les mesures d’accompagnement ou de protection mises en place, le respect des formalités y afférentes devrait être suffisant pour la validité des contrats conclus, sans que la question du discernement ne se pose par la suite.
Mots-clés: adultes vulnérables, capacité civile, interdiction judiciaire, tutelle, assistance.

 

NEW TRENDS IN THE PROTECTION OF VULNERABLE ADULTS. INCAPACITY REFORM AND THE REQUIREMENT OF DISCERNMENT

ABSTRACT
The Romanian legislator attempted a far-reaching reform in the matter of the protection of vulnerable adults, by adopting Law no. 140/2022 on the protection of people with intellectual and psychosocial disabilities. The problem is, however, that the new regulation apparently no longer declines itself as comprehensively as before in relation to the notion of discernment, so that it is not certain whether this concept still conditions in any way the regime of protective measures. The observation is also valid regarding the instrument of assistance granted in the competence of the notary public by the new normative act, as an instrument of support complementary to the actual protection instruments. Indeed, the applicable texts no longer rely on the lack of discernment or its vices, but merely require an adult in the need of support or protection because of deteriorated mental faculties or because of intellectual or psychosocial disabilities. This change of perspective somewhat also complicates the content of the protective measures, as the legal vocabulary cannot operate in this case with notions that suggest interference or restrictions. However, the applicable texts can be reinterpreted in
a constructive manner, where they simply come to clarify that persons with impairments of mental capacities should not per se be targeted by capacity-restrictive measures, for
the simple reason that they should not necessarily be considered to lack discernment. In the same vein, once the support or protection measures are in place, compliance with the related formalities should be sufficient for the validity of the concluded contracts, without the issue of discernment being relevant any longer.
Keywords: vulnerable adults, civil capacity, judicial ban, discernment, guardianship, assistance.

* Profesor universitar doctor, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucureşti. E-mail: flavius.baias@drept.unibuc.ro.
** Doctorand, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucureşti; notar public. E-mail: av.andreea.fandache@gmail.com.
*** Asistent universitar doctor, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucureşti. E-mail: boarflavius@yahoo.com.


Material publicat în RDF nr. 1/2023